Як зміниться агрологістика з 1 липня головне для експортерів зернових

Як зміниться агрологістика з 1 липня: головне для експортерів зернових

З 1 липня українських аграріїв чекає низка оновлень, які безпосередньо вплинуть на транспортування продукції. Йдеться як про внутрішні перевезення, так і про логістичні ланцюги, пов’язані з експортом зернових. Зміни зачіпають правила контролю якості, вимоги до транспортних засобів, а також порядок проходження перевірок на прикордонних пунктах.

Нові вимоги до перевезення зернових

Головне нововведення — введення єдиного технічного регламенту на транспортування зернових автомобільним і залізничним транспортом. Уся перевезена продукція зобов’язана відповідати стандарту, затвердженому наказом Мінінфраструктури та Мінагрополітики.

Порушення цих вимог може призвести до затримки вантажів або навіть анулювання документів про відповідність. Для аграріїв і логістичних компаній це означає: потрібно оновити контракти, перевірити відповідність транспорту та підготувати персонал до нових вимог.

Нова система контролю якості

Крім вимог до транспортування, вводиться централізована система відсліджування якості зернових. Кожна партія продукції, що перетинає кордон, повинна мати сертифікат, сформований в єдиній базі.

До перевірок будуть залучені незалежні лабораторії, які працюватимуть за стандартами ЄС. Відтепер буде проводитись обов’язкова фіксація вологості, домішок, токсинів і фітосанітарного стану продукції.

Перед відправленням зерна:

  • укласти договір з сертифікованою лабораторією
  • отримати висновок про якість продукції
  • сформувати електронний сертифікат у новій системі контролю

Адаптація до вимог ЄС

На фоні постійних обмежень з боку Польщі та Румунії, українські експортери все частіше шукають альтернативні логістичні рішення. З 1 липня планується запровадити спрощення перевезень через порти Дунаю, зокрема Ізмаїл та Рені.

У зв’язку з цим варто звернути увагу на підготовку транспорту до мультимодальних перевезень. Компанії, що вже сьогодні адаптуються до нових умов, отримують конкурентну перевагу.

Перед тим як змінювати маршрути, важливо проаналізувати кілька параметрів:

КритерійВаріант через ПольщуВаріант через Дунай
Середній час в дорозі7–10 днів3–5 днів
Середня вартість$65–80/т$50–60/т
Ймовірність затримкивисокасередня

Остаточне рішення щодо маршруту має базуватись не лише на вартості, а й на стабільності поставок, гнучкості логістики та готовності інфраструктури до збільшеного навантаження.

Цифровізація документів

Іще один важливий крок — впровадження єдиної цифрової платформи для супровідних документів. Відтепер експортери мають формувати:

  • сертифікати якості
  • транспортні накладні
  • ветеринарні та фітосанітарні дозволи в електронному вигляді.

Це скорочує час оформлення та знижує ризики помилок. Наразі система працює у тестовому режимі, але з 1 липня її використання стане обов’язковим.

Перед запуском радимо:

  1. Зареєструватися в системі “АгроКонтроль”
  2. Налаштувати API-інтеграцію для обміну з митницею
  3. Навчити персонал роботі з платформою

Після повноцінного запуску всі паперові форми втратять юридичну силу, тож ігнорування переходу на цифрову модель може призвести до блокування експортних операцій.

Які продукти підпадають під нові правила

Не всі категорії агропродукції потрапляють під дію нових вимог. Основний акцент — на експортних позиціях, що становлять високий ризик за критеріями ЄС.

Перелік продукції, що потрапляє під обов’язкову перевірку

  • пшениця всіх класів
  • кукурудза фуражна й харчова
  • ячмінь
  • ріпак
  • соняшник

Ці позиції потребують додаткового аналізу на наявність шкідників, пестицидів і ГМО.

Як зміни вплинуть на агробізнес

Очікується, що в короткостроковій перспективі нововведення спричинять:

  • зростання вартості логістики через витрати на адаптацію
  • збільшення навантаження на лабораторії
  • ймовірні затримки під час оформлення

Однак у довгостроковій перспективі нові правила дадуть змогу:

  • підвищити якість експорту
  • зменшити відмови з боку країн ЄС
  • поліпшити прогнозованість логістики

Що варто зробити вже зараз

Щоб уникнути збоїв після 1 липня, експортери зернових мають діяти на випередження. Першочергові кроки:

  1. Аудит логістичних процесів і транспорту
  2. Укладання договорів з сертифікованими лабораторіями
  3. Реєстрація в системі “АгроКонтроль”
  4. Аналіз альтернативних маршрутів через Дунай

Управління змінами стане вирішальним фактором у нових умовах ринку. Підготовлені учасники зможуть не лише втримати свої позиції, а й зміцнити їх.